Skonstruowany przeze mnie arkusz obserwacji zawiera podstawowe umiejętności dziecka w zakresie poszczególnych funkcji charakterystycznych dla określonej grupy wiekowej. Podsumowanie obserwacji pomoże nam ocenić jakie sprawności są opanowane przez dziecko, a które wymagają szczególnego zainteresowania nauczycieli i rodziców, w celu wyrównania ewentualnych braków. Mam nadzieję, że arkusz ten wzbudzi zainteresowanie innych nauczycieli pracujących w przedszkolu.
ARKUSZ OBSERWACJI DZIECKA 5-6 LETNIEGO
Imię i nazwisko dziecka...................................................................
Data urodzenia.................................................................................
Lp.
|
OGÓLNA SPRAWNOŚĆ RUCHOWA
|
I SEMESTR
|
II SEMESTR
|
|
|
TAK
|
NIE
|
TAK
|
NIE
|
1.
|
Potrafi wykonać 5 podskoków pajacyka
|
|
|
|
|
2.
|
Potrafi skakać 5 razy pod rząd obunóż
|
|
|
|
|
3.
|
Umie sprawnie biegać
|
|
|
|
|
4.
|
Chodzi po równoważni
|
|
|
|
|
5.
|
Potrafi skakać na jednej nodze
|
|
|
|
|
6.
|
Wspina się na drabinki
|
|
|
|
|
|
SAMODZIELNOŚĆ
|
|
|
|
|
1.
|
Jest całkowicie samodzielne w toalecie
|
|
|
|
|
2.
|
Samodzielnie się rozbiera i ubiera
|
|
|
|
|
3.
|
Potrafi wiązać sznurowadła
|
|
|
|
|
4.
|
Prawidłowo posługuje się sztućcami
|
|
|
|
|
5.
|
Pomaga w pracach porządkowych
|
|
|
|
|
6.
|
Potrafi wytrzeć sobie nos
|
|
|
|
|
|
DOJRZAŁOŚĆ SPOŁECZNA
|
|
|
|
|
1.
|
Potrafi współzawodniczyć w grze
|
|
|
|
|
2.
|
Respektuje własność i prywatność innych
|
|
|
|
|
3.
|
Łatwo zawiera przyjaźnie
|
|
|
|
|
4.
|
Kontroluje swoje zachowanie w miejscu publicznym
|
|
|
|
|
5.
|
Preferuje zabawę samotną
|
|
|
|
|
6.
|
Podporządkowuje się przyjętym normom
|
|
|
|
|
|
KOORDYNACJA WZROKOWO – RUCHOWA
|
|
|
|
|
1.
|
Dokładnie wycina i nakleja proste kształty
|
|
|
|
|
2.
|
Rysuje człowieka składającego się z 6 elementów
|
|
|
|
|
3.
|
Potrafi odrysować figury geometryczne
|
|
|
|
|
4.
|
Umieszcza detale na rysunku
|
|
|
|
|
5.
|
Posługuje się prawą ręką
|
|
|
|
|
6.
|
Potrafi rysować w liniach szlaki litero podobne
|
|
|
|
|
|
MOWA
|
|
|
|
|
1.
|
Prawidłowo używa określeń: wczoraj, dziś, jutro
|
|
|
|
|
2.
|
Prawidłowo nazywa kolejne dni tygodnia
|
|
|
|
|
3.
|
Poprawnie używa czasu przeszłego i przyszłego
|
|
|
|
|
4.
|
Mówi płynnie i poprawnie
|
|
|
|
|
5.
|
Rozpoznaje i nazywa litery drukowane
|
|
|
|
|
6.
|
Czyta proste zdania
|
|
|
|
|
1.
|
Potrafi opowiedzieć treść obrazka
|
|
|
|
|
|
DZIECIĘCA MATEMATYKA
|
|
|
|
|
1.
|
Orientuje się w schemacie własnego ciała
|
|
|
|
|
2.
|
Dostrzega rytmy np. pór roku
|
|
|
|
|
3.
|
Potrafi przeliczać do 10
|
|
|
|
|
4.
|
Zna i nazywa cyfry od 0 --10
|
|
|
|
|
5.
|
Poprawnie stosuje znaki >, <, =, +, -
|
|
|
|
|
6.
|
Rozwiązuje proste działania matematyczne
|
|
|
|
|
Data obserwacji: I półrocze..................II półrocze...............
UWAGI
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
.........................................................................................................................
Opracowała Małgorzata Surdyk / 2006r.